Als dakdekker krijg ik regelmatig vragen van klanten en kennissen, maar ook via deze website en Facebook. Ik wil deze vragen en de antwoorden daarop graag met jullie delen in de rubriek “de dakvraagbaak”. Vandaag mijn eerste blog in deze nieuwe rubriek,
Ik kreeg onlangs van één van jullie een al veelgestelde vraag: Hoe zit het met de verzekering bij lekkage? Een goede vraag, waar helaas geen sluitend antwoord op te geven is. Wel kan ik natuurlijk mijn ervaringen met jullie delen.
Onder welke verzekering valt daklekkage?
Bij schade door lekkage krijgen we te maken met 2 verzekeringen, namelijk de inboedel- en de opstalverzekering. Zoals u wellicht weet is de inboedelverzekering voor goederen in uw woning. De opstalverzekering is kort gezegd voor de woning zelf en zaken die daaraan vastzitten zoals leidingen. Bij een lekkage kan het dus zijn dat beide verzekeringen van toepassing zijn, bijvoorbeeld bij waterschade aan spullen in uw woning en schade aan stucwerk of een vaste vloer.
Wat dekt de verzekering (niet)?
Over het algemeen valt het volgende onder de dekking van uw verzekering:
- Schade door storm, meestal windkracht 7 of hoger. Zoals afgewaaide pannen of dakbedekking.
- Schade door hevige regenval.
- Andere onvoorziene en niet te vermijden schade.
- De kosten voor vervanging of reparatie van het dak of goot worden in de regel helaas niet vergoed door de verzekering, meestal vallen alleen de gevolgschade en eventuele inspectiekosten onder de dekking.
- Schade door lekkage via de buren valt vaak niet onder de dekking. Die gaat meestal via de aansprakelijkheidsverzekering van de buren.
De verzekering zal over het algemeen niet uitkeren bij vermijdbare schade. Laat u bijvoorbeeld een dakraam openstaan bij hevige regenval, dan zal de verzekering meestal niet uitkeren. Ook achterstallig onderhoud valt hier onder.
Onderhoud aan het dak
Ik ben helaas regelmatig tegengekomen dat schade en gevolgschade van een lekkage door de verzekeraar niet vergoed werd. Vaak beriep de verzekeraar zich hierbij op achterstallig onderhoud, waardoor de schade volgens de verzekeraar vermijdbaar was. Ook eerder aanwezige signalen van schade aan het dak zoals vochtplekken en schimmel kunnen ondanks recent onderhoud aanleiding zijn niet uit te keren. Er is dan immers een indicatie dat er al wat mis was met het dak.
Van een dak wat er pas 5 jaar op zit mag u verwachten dat deze nog goed is. Maar heeft u bijvoorbeeld een aanbouw van 15 jaar oud? Dan zal de verzekering zonder tussentijdse inspectie of onderhoud over het algemeen aangeven dat er onvoldoende onderhoud is geweest.
Als dakdekker kan ik natuurlijk uw dak inspecteren en onderhouden, zodat u dit aan kunt tonen bij uw verzekering. Een uitgebreide dakinspectie behoort tot de mogelijkheden. Net als de DAK-APK. Waarbij ik voor een voordelig all-in tarief een check van uw dak en goten doe.
Wat zijn uw ervaringen?
Ik ben benieuwd naar uw ervaringen, deel ze gerust hier. Wellicht helpt u hiermee ook andere bezoekers. Heeft u ook een dakvraag? Laat het hieronder weten of neem contact op via het contactformulier, en wellicht bespreek ik deze in een volgende aflevering.
*Dekkingen en uitkeringen kunnen per verzekering verschillen. De exacte dekking en voorwaarden van uw verzekering kunt u terugvinden in de polisvoorwaarden.
Ons pannendak is 65 jaar oud. Zijn we verzekerd bij waterschade? We gaan het dak wel vervangen maar zover is het nog niet.